För radiosamband inom basområdet fanns ett basradiosystem med fyra radiokanaler.
Basstationen (Fmr 12A) fanns i KC med en manöverpanel för flygtrafikledaren (TL) och en andra för vakthavande officeren (VO)
I systemet ingick även ett antal nätdrivna enheter (Fmr 12B), mobila enheter installerade i fordon (Tmr 12), samt några batteridrivna enheter som kunde bäras över axeln (Ra 151).
Varje station kunde kommunicera på alla kanaler. För att lättare styra radiotrafiken tilldeladesvarje station en specifik kanal som kopplades mot den verksamhet som bedrevs.
Förrådsbeteckning
|
M3955-151010
|
Förrådsbenämning
|
Ra 151 MT
|
Trafiktyp
|
Simplex
|
Sändningsslag
|
Telefoni
|
Moduleringstyp
|
FM
|
Frekvensområde
|
148 - 158 MHz med 6 fasta kanaler
|
Rörbestyckad
|
med c:a 1 W uteffekt
|
Tillverkare
|
SRA R5-1247409
|
Räckvidd
|
2 – 7 km
|
Strömförsörjning
|
Ackumulator
|
Tonuppkoppling
|
Stationen är försedd med inbyggd tonoscillator för anrop av huvudstationen (Fmr 12 A)
|
Drifttid
|
8 timmar vid ett sändnings- och mottagningsförhållande av 1:9
|
Sändare
|
VHF
|
Vikt
|
4,94 kg
|
Frekvensområde
|
148 - 158 MHz med 6 fasta kanaler. Rörbestyckad med c:a 1W uteffekt
|
Basradio
För radiosamband inom basområdet fanns ett basradiosystem med fyra radiokanaler.
Basstationen (Fmr 12A) fanns i KC med en manöverpanel för flygtrafikledaren (TL) och en andra för vakthavande officeren (VO)
I systemet ingick även ett antal nätdrivna enheter (Fmr 12B),mobila enheter installerade ifordon (Tmr 12), samt några batteridrivna enheter som kunde bäras över axeln (Ra 151).
Varje station kunde kommunicera på alla kanaler. För att lättare styra radiotrafiken tilldeladesvarje station en specifik kanal som kopplades mot den verksamhet som bedrevs.
Foto: Mats Nässert ©