TGB 40

Terrängbil 40

Terrängbil 30/40 (Tgb 30/40) är en av de vanligaste lastbilsversioner inom Försvarsmakten. De två versionerna har varit i tjänst inom Försvarsmakten sedan 1975. Vanligtvis kallas den bara 30-bil eller 40-bil. 

Historia

Under 1964 började man vid FMV diskutera en ny terrängbil för att fylla försvarets behov. 1969 skrevs kontrakt med Scania om provbilar (4 st omgång 1,17 st omgång 2)utöver Scanias 2 st egna. Efter omfattande tester, somrar och vintrar av både FMV och Scania började bilarna levereras hösten 1975. Komforten konstruerades efter civil standard.

Konstruktion

Bilarna byggdes för att köras i mycket oländig terräng (cross-country) med specifikationskrav på 60%(31 grader)stigning och 40%(22 grader) sidlutning med full last.Med en frigångshöjd under axlarna på 40 cm ,45 graders frigångsvinklar fram och bak möjliggjordes att man kunde klättra över 60 cm diagonala hinder och vada i 80 cm djupt vatten. Växellådan består av en 6x2-stegad automatlåda med möjlighet till maxhastighet på upp till 90 km/h. Begärd konstruktionslivslängd sattes till 100 000 km och att bestå av så många Scania standardartiklar som möjligt.Räknat på artikelnummer blev det över 70 %. Extra utrustning:Personalhytt,1,2 tonm lastkran

Tgb 40

Tgb 40 är en större version med tre axlar för bla.dragning av artilleripjäser.Den har 300 hk,samma motor som tgb 30 men försedd med turbo och med en tillåten last på 6,0 ton. Tgb 45 med en lastkapacitet på 8,5 ton är en exportversion av Tgb 40 och har något högre totalvikt.Fjädrar och bromssystem är delvis förstärkta.Tgb40/45 har en vinsch med 50 m vinschlina och 10/11 tons dragkraft på enkel part.

Extra utrustning: Personalhytt,1,2 ton alt.55 ton lastkran

 

Övrigt

Totalt levererades i Sverige 2700 st Tgb 30/40 och beräknas vara kvar i tjänst fram till år 2020. 85st.

Tgb 45 är en version som levererades till Indien, totalt levererades 660 fordon. Vidare har ett mindre antal exporterats till andra länder och en del sålts för olika ändamål som brandbilar, sky-lift mm.

Musset TGB 40 historik

Levererad till FO 63, Boden Första reg besikning 1977-10-31

Använd i Vpl grundutbildning 1977-86

Förrådsställd 86-10 – 88-02

Använd i Vpl grundutbildning 88-90

Ej förrådsställd, ej heller körd i GU,  troligen parkerad overksam, 90-92

Använd i Vpl grundutbildning 92-96

Förrådsställd 96-03 - 2008

Militärt Avregistrerad 2008

Civilt registrerad 2009-08-11

Foto: Mats Nässert ©

TGB 30 färdig sliss.jpg
TGB 40c.JPG

Foto: Mats Nässert

37.jpg

Foto: Melker Becker.

36.jpg

Foto: Melker Becker.

IMG_0589.JPG

Hyr museets TGB 40 till din studentkörning. Du får absolut stans häftigste fordon.

IMG_0586.JPG

Det får plats ca 25 personer på flaket.

IMG_0590.JPG

Har du musikanläggning? Vi har elverk.

IMG_0591.JPG